středa 14. srpna 2013

REKAPITULACE    KE    DNI 14.8.2013

Drazí přátelé,
je 14.8. a jsme "přibližně přesně" v polovině projektu, pročež má cenu rekapitulovat - alespoň po finanční stránce.

Na začátku jsme měli 90.000Kč od NROS O2 Think Big.

S aktivní stavbou jsme začali 3.7. a do té doby jsme utratili peníze pouze za řezání dřeva (z Kubova lesa) a jeho převoz tj. 7.900Kč dohromady (použito na konstrukci sloupků a spodního rámu = 9,4m3 řeziva) a některé díly z minulého roku (převážně nářadí, katastr a kanalizační trubky asi 3000Kč).

V prvním týdnu jsme nejen uklízeli a připravovali pozemek, ale také jsme obvolávali první firmy, demolice, skládky - hlavně kolem nářadí, které ovšem sháníme dodnes a postupně zjišťujeme, jaké je ještě nutné. Nejvíce nám pomohli firmy Ramirent (půjčení nářadí a prodání použité pily a AKU ) a Inna KT (dar ručního nářadí v hodnotě 3240Kč). Nákup nářadí by jinak stál asi 5.000 Kč.

V následujících dvou týdnech jsme se zabývali základy. Výkop nám zajistila sousedská firma Senea Sp.Poříčí , která nám nakonec nejen bagrování odpustila (2 hodiny bagrování, tři spáry) , ale ještě nám pomohla s odvozem štěrku (z mítovského lomu od Cemex sand ) a zapůjčením žabky či niveláku. Dohromady darem 6 kubíků betonu nás podpořila firma Instavbau (S 20). Prkna na bednění jsme měli vlastní - zbytkové odřezky a železnou výztuž jsme nabrali v rokycanském sběrném dvoře AZS98. Betonové dílce jsem koupili od firmy Profi Schierer s.r.o. za 26Kč za kus (tedy 50% sleva na zbylé skladem, běžně 49Kč /ks ).
Díky Všem darům a pomoci jsme postavili základy za cca 2tisíce Kč - reálně by vycházeli na cca 25.000kč (nejdražší by bylo bagrování).

V posledních třech týdnech už jsme stavěli dřevěné rámy, upevňovali vodorovný rám k betonovým dílcům - sloupkům. Nejdražší se zatím ukazuje nákup dřeva. Jelikož už jsme nesměli dál kácet, zkoušeli jsme jej shánět ze zbytků na pilách či v demolicích, ovšem bylo buď prohnilé, nebo jej nikdo nechtěl prodat /darovat. Doufali jsme, že seženeme například krov z demolic ovšem mimo firmy AZS98 nám žádná nevyšla vstříc (nejvíce jsou dostupné staré cihly, štěrk, suť, zemina...).
Velkou pomocí nám tedy byla firma JAFHOLZ Rokycany, která nám výrazně levně prodala KVH profily 220/80 a řezivo 100/80 - dohromady 3m3 dřeva (klasické řezivo stojí cca 5700 za m3, tedy zatím na naší stavbu padlo cca 13m3 i s latěmi 60/60, což je cca 74.100Kč a ještě nám chybí krov - krokve, obklad a latě).
Spoje nám daruje firma Sotila a konečnou cenu uvedeme s ukončením stavby - zatím jsme potřebovali: závitové tyče, ocelové pásky, vruty a hřebíky.

Zadarmo se nám podařilo sehnat střechu - od hodného pána z vedlejší vesnice, který si starou mění za novou - postačujících 80m2 .

Celkově tedy vychází hrubá konstrukce stavby na 100.000Kč - dřevo, základy, nářadí. My jsme utratili cca 36.000Kč nepočítaje jídlo, benzin, útratu za provolané hodiny telefonátů, pracující sílu (na stavbě se průměrně pohybuje 3 - 8 lidí, pomáhají nám statici, stavaři i požárník). Osobně odhaduji celkovou stavbu v reálné cenně za cca 200.000Kč - vybavení interiéru budeme shánět po bazarech a renovovat "zašlé kousky".

Plně si uvědomuji, že naší velkou pomocí je zájem médií - máme výhodu prvního takovéhoto experimentálního projektu - ovšem již nyní je vidět, že komunikace s firmami, hledání možností - cest - má smysl, hodně věcí se dá vyjednat, domluvit a plně doufám, že tento model nebude dostupný pouze pro neziskové organizace (kde cesta k firmám bude výrazně jednodušší i počet dobrovolníků plých entusiasmu), ale i pro rodinné domy - stavbu svépomocí.

My všichni jsme zatím prošli neuvěřitelnou školou života / praxe a za běhu se učíme řídit projekt, projektovat, řešit účto i dodavatele, logistiku...etc...za tuto možnost moc moc moc děkuji všem kdo nás podpořili / podporují, že nám ji dávají a s hrdostí můžeme společně vidět jak nejen my rosteme, ale spolu s námi nás domeček, který již nyní je křižovatkou různých studentů, lidí , profesí, názorů, ale v budoucnu bude sloužit tomuto svému účelu.

Děkuji za celý tým Hrany architektury,
Dominik Tomáš Petr
spoluautor projektu